21. feb. 2015

SPRING UD I DET MAN

Bekymrende spørgsmål jeg besvarer til de, som elsker at putte sig lidt for meget i tryghedzonen, og til de som bare er forvirrede unge mennesker - som jeg.

Jeg er for ung og føler ikke at jeg er klar til at rejse:
Eneste løsning på at udvikle dig på, er at springe ud i det. Man er altid nervøs, når man kommer til et andet land. Du skal bare prøve det stille og rolig af og udvikle dig lidt af gangen. Små fremskridt i udadvendthed er bedre end stuck i Brugsen. 

Jeg vil gerne rejse, men min kæreste bliver i DK for at arbejde:
Du skal gøre, hvad du virkelig lyster og ikke pga. andre. Hvis han er en loyal kæreste, som vil vente, så er han satme det hele værd, når du kommer tilbage!

Jeg vil gerne være nær min familie, så jeg overvejer en by nær som f.eks. London eller Berlin:
Det er helt okay, hvis du stadig vil være indenfor lidt ala trygge rammer. London, Berlin, Malmö osv. er sgu helt i orden. Bare du kommer ud og oplever lidt, så skal det hele nok blive godt. 

Hvad hvis jeg tager langt væk, men ikke bryder mig om det, det er bare spild:
Det er aldrig spild af tid at prøve. Jeg har hørt flere, som var ellevilde inden de tog afsted, hvor få uger efter tog de hjem igen. Man ved aldrig om noget passer en før man har prøvet det. Så giv det en chance eller start med et nærtliggende land.

Mit engelske er ikke godt nok til udlandet, og jeg vil ikke kunne klare mig alene:
Selvom du synes dit engelske ikke er the shit, så overvej alle de mange asiater, som springer ud i det og de bliver bedre ved at møde folk. Du har det Skandinaviske held med dig og tag det ej for givet. Du bliver kun bedre, når du er på egen hånd og træner dit engelsk. Også møder du mange på din vej, så du er 1. ikke alene og 2. får forbedret dit engelsk.

Jeg vil gerne studere direkte, men er også bare bange for, at jeg fortryder det:
Jeg vil foreslå til alle jeg kender at tage et sabbatår, fordi det er så befriende, og du får ekstra tid til at tænke om studie. Måske finder du også ud af, at du faktisk gerne vil studere noget helt andet? Studie kan vente et år eller to eller mere (!) efter gymnasie, fordi man kan ikke altid rejse.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal studere. Jeg er god til det ene, men brænder for det andet:
Den kender vi alle sammen. Du kan A) Studere det du er vildt god til og øge lysten til at arbejde med det i fremtiden. B) Vælge det du brænder for, for hvis du virkelig brænder for det, så kan du kun blive bedre og lære en hulens masse om det fag.

Hvad hvis jeg bliver ensom, kan jo ikke bare tage hjem til de trygge rammer derhjemme:
Ensomhed finder du på flyet på vej hen til destinationen. Ensomhed finder du måske, hvis du er trist, men ikke har nogen at snakke med. MEN når du er ude og rejse så sker det meget sjældent, fordi du har forladt bekymringerne under din seng i DK, og har taget skridtet ud i de selvstændige frygtindgydende rammer. Velkommen til verden, her er der kun returbillet til kvittere. 

Hvad hvis min kæreste/venner ikke er der når jeg kommer hjem? Hvad hvis alt forandrer sig?
Hvis kæresten ikke er der, så var han ikke din eneste ene. Hvis vennerne ikke er der, så er de sgu ikke dine venner. Det vil altid forandre sig, men kun til noget bedre. Til den tid har I alle udviklet jer, og du min kære ven, vil komme hjem og alle vil kunne føle din modne aura

Jeg har ikke penge til at rejse:
Nu skal du høre hemmeligheden til at rejse langt. Du gør det bare! Du starter from the bottom. Mange af de som rejser, finder arbejde og now they are there. Ellers arbejds et halvt år derhjemme og brug din opsparing på at backpacke/rejse.

Min kæreste vil gerne rejse, men jeg har fast arbejde i DK:
Som en god kæreste, har du visse muligheder. 1. I venter på hinanden i dette langdistanceforhold. Hvis I består denne test, så har I begge nok fundet hinandens one and only! 2. Du laver en aftale med arbejdet - hvis den ikke går, så drop det, og rejs med hende. Måske forelsker I jer i et land og vil flytte dertil. 3. Du slipper hende fri, og lader hende gøre, hvad der passer hende. Hvis I begge er singler og finder kemien igen, så er det win win. (Gik lige udfra at det var en pige).

Det studie jeg vil læse har alt for høje krav:
Enten kan du supplere, eller søge andet steds, hvis det er drømme studiet, eller studere noget bredere, hvor du muligvis kan læse en kandidat mere passende til din drøm. Måske ændrer dine planer sig også?

Tag forbehold for disse svar. Det er fra en rejse glad person som er høj af glæde pga. sine ture. Det er helt okay at vente med at rejse, eller blive i DK og tag på småture. Men overvej dette - hvad hvis der sker noget i fremtiden som forhindrer dig i at rejse? Hvis jeg kunne råbe dig i øret havde jeg sagt: "SPRING UD I DET MAN!" fordi så charmerende er jeg, og det har mit sabbatår lært mig.

Danish Post

2 kommentarer:

  1. Det er virkelig et fantastisk indlæg og god hjælp at hente hos dig, det var mig en fornøjelse at læse :)

    Knus<3
    www.kaathrinejohansen.bloggersdelight.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig meget <3

      Slet