16. apr. 2015

En hjælpende start til Australien

Der er visse ting, man skal tænke på, hvis man gerne vil til Australien. Jeg vil her hjælpe jer på vej så meget jeg kan, og så meget jeg lige husker. 
Billede af Three Sisters ved Blue Mountains

I skal specielt huske at have afklaret disse ting: 
Visa: Der er mange forskellige visaer, som tourist visa, working holiday visa osv. Jeg er på working holiday visa 417, som er primært for unge og voksne, som vil arbejde og rejse indenfor et år. Prisen kan variere meget fra omkring 2500kr. til 4000kr. Du kan forlænge dit ophold et ekstra år, hvis du finder et farmer job i minimum tre mdr. Men du kan finde det rette visa for dig her og læse meget mere hos Australian Government (find a visa).
Pas: Det skal være gyldigt i mindst 6 seks mdr udover hjemrejsen.
Regler med visa: Du skal have x antal $$ (formentlig 5.000$) for at komme ind i landet, fordi de skal sikre, at du kan rejse hjem og klare dig selv. Og på hjemmesiden kan du læse mere omkring, hvad det krøver.
Internationalt kørekort: Det koster kun 25kr. hos din lokale kommune, også er den hjemme.
Kreditkort: Bestilt evt. ekstra mastercard eller visa, du kan tage med, hvis nu du mister dit danske kort. 
Forsikring: Husk din rejseforsikring. Ikke noget med at spare. En forsikring er allervigtigst! 
Vacciner: Tag et smut forbi din læge og se, hvilke vacciner du behøver.
Medicin: Hvis du benytter regelmæssig medicin. Så husk kvitteringer og papir på det!
Tøj: Tøj til alt slags vejr bortset fra sne. Australien er ikke lutter sol og glade dage! Fra omkring maj-sep synes jeg der er lidt køligt, stadig fint vejr, men koldt om aftenen. Det kommer selvfølgelig an på, hvor du befinder dig. Men du kommer også til at købe, for Australien har så smukt tøj og til rimelig pris.
Billetter: Husk altid at dobbelttjekke billetter, hvis I specielt har mange billetter rundt omkring.
Kontanter: Hav en god sum australske dollars med, når I tjekker ind i landet.
Adapter: Husk at køb en adapter inden afgang. De bruger den samme stikkontakt i Australien og New Zealand aka. Oceanien.

Det er nogle af de vigtigste ting, man måske lige kan glimte over. Håber at det var til stor hjælp! I kan altid fange mig på facebook eller mail, hvis I har spørgsmål eller vil høre mere om min rejse. Jeg er mere end villig til at rådgive personligt omkring au pair eller backpacker livet. Hav en god dag <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar